Sivut

keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

Tim Walker: Lost in Suomi

Yhden kolmituntisen puhelumme aikana sanoin Vilmalle, että hän oli nykyään paras ystäväni. Linja hiljeni hetkeksi.
"Enkö minä ole sinun paras ystäväsi?" kysyin.
Uusi tauko. "No", hän sanoi, "Sara on kyllä yhä minun paras ystäväni. Mutta ehkä sinusta vielä jonakin päivänä tulee minun paras ystäväni!"
Nauroin itsekseni, koska en ollut ikinä tavannut ketään yhtä armottoman rehellistä. Siinä minä olin, ensimmäisen vuoden opiskelija vailla ystäviä, eikä suomalainen tyttöystäväni saanut puristetuksi itsestään pientä valkoista valhetta.



Jos viimeksi bloggaamani Lempi oli pienoinen pettymys, sitä ei ollut tämä yllättäen kirjastosta löytämäni Tim Walkerin Lost in Suomi - Miten tapasin suomalaisen vaimoni ja muita kertomuksia (2016). Walker kertoo kirjassa kuinka tapasi tulevan suomalaisen vaimonsa, muutti hänen kanssaan Suomeen, ryhtyi koti-isäksi Kuopiossa. Walker kirjoittaa myös siitä, kuinka hän joutui opettelemaan, ettei työpaikallaan tervehdi kollegoitaan useammin kuin kerran päivässä, kuinka hän oppi että työpaikan kahvihuoneen maidosta laskutetaan ja kuinka tärkeää on, että autossa on moottorinlämmitin.

Aivan loistava, nopealukuinen pieni välipala vakavampien aiheiden keskelle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti